söndag 21 februari 2010

Syfestivalen

I fredags var Alva och jag på syfestivalen i Älvsjö för första gången och det blev en kanondag. Jag var helt lyrisk när vi var hemkomna och ni som syr kommer snart förstå varför;) Dagen började med att vi gick förbi JNY:s monter där Gekko var och hjälpte till och där det också började en workshop som jag ville delta på. Vi var några tjejer med små barn som fick möjlighet att sy en dregglis eller en snuttefilt. Å dregglisar blev det. Alva skötte sig som en den prinsessa hon är. När jag för första gången skulle prova att sy på en overlock, kändes som jag var i himlen. Hade nog inte märkt om någon hade kommit och tagit Alva i vagnen bredvid...


Det var även kul att träffa Gekko som var den som fick intresset att starta och nu gjort mig manisk!
Fick många bra tips och timmen då vi var där var väldigt lärorik...
För mig som är helt ny i det här med att sy och blogga så var det även kul att träffa de andra tjejerna som även de hade en del tips och fina bloggar.

Sen gick resten av dagen rätt fort eftersom Tobbe skulle komma och hämta mig efter jobbet. Så det blev lite inhandling av tyger och en OVERLOCK!!! Skall hämta den nästa vecka och sen skall det sys;)


Fina trikåtyger från E-slöjd.


Det underbara djungeltyget och så blev det lite moln velour från JNY design...


Fina tyger ifrån NoeNobelle


Och underbar velour med mera från Mjuka tyger. Tycker verkligen om det rosa tyget.. kommer nog blir en väl behövd pyjamas till prinsessan.

Tack för en kanon bra dag och jag längtar till lite egentid i sy verkstaden...

6 kommentarer:

  1. Så fina tyger du fick med dig hem! Workshopen verkade inte vara riktigt startklar där vid 11-tiden. Såg Gecko jobba med att trä overlocken, så jag kände att jag behövde spana på andra tygmontrar då jag hade en tid att passa på tidig em. Såg ett gäng mammor med barnvagn, säkert var du en av dem... Grattis till overlock köp. Jag har en sedan 1992, love it!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad du köpt tyger! Superfina! Å grattis till overlocken. Gissar att det kommer att komma bilder på supersnygga små plagg till din tjej. Vilket märke blev det?

    SvaraRadera
  3. Singh: Ja, jag var en av dem med barnvagnarna... det var kanon trevligt och kul att träffa de andra mammorna. Det hade varit kul att ses men det kanske blir en annan gång;)
    Onomak: Ja, det blev rätt mycket tyger men inte så mycket av varje. Nu måste jag börja sy!! Jag är så glad över overlocken men har inte hämtat den än. Det blir att göra det idag eller imorgon. Det blev en Janome, fast en lite enklare än den vi sydde på hos JNY. Hoppas på att det blir bra!!

    SvaraRadera
  4. Hm skrev nyss en kommentar som jag tror försvann. Oj så mycket fint! Önskar jag hade kunnat vara där. Det rosa skogstyget har jag inte sett live än själv, och det här är första fotot jag ser av det:) KUL! Lycka till med din blivande overlock. Jag har den billigaste man kan få tag på tror jag, den funkar fint men jag klarar inte av att trä den så jag är livrädd att tråden går av och kan inte byta:S Tror Janomes är bättre, lättare att trä. /Johanna

    SvaraRadera
  5. Åh så avundsjuk jag är. Dels för att du fått sy på en OVERLOCK och dels för att du dessutom ska köpa en... Jag har aldrig testat men kan tänka att jag kommer få samma känsla. Lycka till med den.

    SvaraRadera
  6. Hejsan,
    Jag använder Adobe Illustrator, tycker det är super. Tar lång tid att lära sig. Men grunderna kan du snabbt lära dig utifrån boken som finns även på svenska. Lycka till om du försöker dig på något:) Vet att andra använder paint eller andra program som är lätta att få tag på eller gratis. Photoshop elements kanske också är något att börja med, har inte provat själv/Johanna

    SvaraRadera