söndag 7 mars 2010

Frustration med vårkänslor

Kan man blanda dessa två?? Jodå, igår höll jag på att bli galen av trötthet, viljan att sy och frustration när mönsterdelar inte passade ihop, instruktioner på danska inte gick att förstå och overlocken klippte i tyget utan att det var meningen... Jag skulle nog inte alls satt mig vid symaskinen men jag hade längtat hela veckan och ville verkligen få lite plagg sydda. Fast med en dotter som just igår blev världens mammigaste och verkligen inte ville lämna sin mamma för lite egentid blev det inte riktigt som jag hade föreställt mig... Det blev en pyjamas sydd i alla fall och den är långt ifrån perfekt med en hel fel. Som tur är så är det prinsessan som skall sova i den så det kommer inte att ses av så många människor och jag har lyckats dölja felen en del. Syns mest från insidan;)





Så just nu sover hon sött i sin nya pyjamas och i det stora hela är jag lite nöjd ändå!

Mönster: Meedom.. strl 68(som jag tidigare har läst i andra bloggar så verkar deras mönster vara väldigt stora och det stämmer, prinsessan har egentligen 74)
Får mycket inspiration ifrån Meedom... kanonbok!! Dock så förstår jag inte danskan så bra och har lite svårt att få det att stämma med mönstren. Men hoppas på att jag lär mig för varje plagg jag syr.
Tyg: Inhandlat på syfestivalen hos Mjuka tyger.

Jag har även fått till 2 mössor i trikå från E-slöjd. Underbara färger, riktiga vårmössor. Därav vårkänslan... ;)
Mönster: Från en Baby Cool, en bok jag lånat från biblioteket



Nu ligger ett mönster utklippt för en singoallatopp till prinsessan. Tänkte förbereda lite vår och sommargarderob till henne. Bäst att börja i tid!

Det ligger även ett par färdiga tights på köksbordet som fortfarande är varma från overlockfoten;) Den går fort, den nya symaskinen;)
Försöker sätta in en bild på dem i morgon. Ett par vårbyxor i vårgrönt tyg;)

8 kommentarer:

  1. Vilken superfin pyjamas! Du lyckas dölja felen för kameran, för den såg ut att vara felfri :) Har oxå använt mössmönstret från babycoolboken. Jättefint tycker jag. Har lånat boken på bibblan, men köpte den nu på bokrean för 75kr.

    SvaraRadera
  2. Jättefin, vad gör väl felen när man rättat till så gott man kan. Jag gör fel hela tiden men är nöjd om helheltsintrycket är fint när det är klart:) Jag tycker den är supersöt, och hon passar ju perfekt i den prinsessan./Johanna

    SvaraRadera
  3. Du lyckades verkligen med pyjamasen. Man är nog den största kritikern själv många gånger.

    SvaraRadera
  4. Tycker pyjamasen blev jättefin i det tyget och några fel såg man ju inte. Den såg riktigt proffsig ut! Jag håller med om att danskan kan vara lite klurig ibland =).

    SvaraRadera
  5. Hej igen! Kika in hos mig, jag har en överraskning till dig!

    SvaraRadera
  6. Wow pyjamasen var verkligen jättefin! Nu blev jag inspirerad. Fast min T är 3 år så någon heldräktspyjamas vill hon inte ha så det får bli nattlinné eller två delat...Det värsta är att jag vill göra så mycket i just det tyget: pyjamas/nattlinné, tröja, tunika, klänning....tights...och så mycket tyg köpte jag inte. Men jag ska fundera på hur jag ska lösa det angenäma problemen.

    SvaraRadera
  7. Er også helt vildt med pyjamasen, så fine farver og motiv:-)

    SvaraRadera